Oleh: Ustaz Yazid B. Abdul Qadir Jawas
Salaf as-Soleh adalah satu contoh yang wajib diikuti. Dalil-dalil dari Quran dan Sunnah yang menunjukkan bahawa manhaj salaf adalah hujjah yang wajib diikuti oleh kaum Muslimin, diantaranya ialah:
A. Dalil-Dalil dari Al-Quran
1) Allah Ta'ala berfirman: "Maka jika mereka telah beriman sebagaimana yang kamu imani, sesungguhnya mereka telah mendapat petunjuk. Tetapi jika mereka berpaling, sesungguhnya mereka berada dalam permusuhan (denganmu). Maka Allah mencukupkan engkau (Muhammad) terhadap mereka (dengan pertolongan-Nya). Dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." [Al-Baqarah: 137]
Melalui ayat ini Allah menjadikan iman para sahabat Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam sebagai timbangan (tolok ukur) untuk membezakan antara petunjuk dan kesesatan, antara kebenaran dan kebatilan. Apabila Ahlul kitab beriman sebagaimana berimannya para sahabat Nabi sallallahu 'alaihi wasallam, maka sungguh, mereka mendapat hidayah (petunjuk) yang mutlak dan sempurna. Jika mereka (Ahlul Kitab) berpaling (tidak beriman) sebagaimana berimannya para sahabat, maka mereka jatuh ke dalam perpecahan, perselisihan, dan kesesatan yang sangat jauh.
Memohon hidayah dan iman adalah sebesar-besar kewajipan, menjauhkan perselisihan dan kesesatan adalah wajib. Jadi, mengikuti (manhaj) sahabat Rasul radiallahu 'anhum adalah kewajipan yang paling wajib. [Lihat: Bashaa-ir Dzawii Syaraf bi Syarah Marwiyyati Manhajis Salaf, hlmn 53, karya Syeikh Salim B. 'Ied al-Hilali]
2) Allah Ta'ala berfirman: "Dan sesungguhnya, inilah jalanku yang lurus, maka ikutilah! Jangan kamu ikuti jalan-jalan (yang lain) yang akan mencerai-beraikan kamu dari jalan-Nya. demikianlah Dia memerintahkan kepadamu agar kamu bertaqwa." [Al-An'aam: 153]
Abdullah B. Mas'ud radiallahu 'anhu berkata: "Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam membuat garis dengan tangannya kemudian bersabda, "Ini jalan Allah yang lurus." Lalu beliau membuat garis-garis di kanan dan kirinya, kemudian bersabda: "Ini adalah jalan-jalan yang bercerai-berai (sesat) tidak satu pun dari jalan-jalan ini, kecuali di dalamnya ada syaitan yang menyeru kepadanya." Selanjutnya beliau membaca firman Allah Ta'ala: "Dan sesungguhnya inilah jalan-Ku yang lurus, maka ikutlah! Jangan kamu ikuti jalan-jalan (yang lain) yang akan mencerai-beraikan kamu dari jalan-Nya. Demikianlah Dia memerintahkan kepadamu agar kamu bertaqwa ." [Al-An'aam: 153] [H/R Ahmad, 1/435, 465, ad-Darimi, 1/67-68, al-Hakim, 2/318, dan al-Baghawi dalam Syarhus Sunnah, no 97, dihasankan oleh Syeikh Al-Albani dalam Zhilaalul Jannah fii Takhriijis Sunnah libni Abi 'Ashim, no 17. Tafsir an-Nasa-i, no 194]
Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah rahimahullah berkata: "Apabila orang berakal yang menginginkan perjumpaan dengan Allah Ta'ala memperhatikan permisalan ini dan memperhatikan keadaan semua kelompok dari kalangan Khawarij, Mu'tazilah, Jahmiyah, Rafidhah, serta ahli kalam yang mendekati Ahlus Sunnah seperti Karramiyah, Kullabiyah, al-Asy'ariyyah, dan selain mereka, bahawa setiap dari mereka memiliki jalan yang keluar dari apa-apa yang telah ditempuh oleh para sahabat dan Ahlul Hadis, dan setiap dari mereka menyangka bahawa jalan merekalah yang benar, nescaya orang yang berakal akan mendapati bahawa merekalah (firqah-firqah tersebut) yang dimaksudkan dalam permisalan ini yang diumpamakan oleh al-ma'sum (Rasulullah), yang beliau tidak berbicara dari hawa nafsunya, melainkan wahyu yang diwahyukan kepadanya." [Lihat: Naqdul Mantiq, hlmn 49]
3) Allah Ta'ala berfirman: "Dan barangsiapa menentang Rasul (Muhammad) setelah jelas kebenaran baginya, dan mengikuti jalan yang bukan jalan orang-orang mukmin, Kami biarkan dia dalam kesesatan yang telah dilakukannya itu dan Kami masukkan di kedalam neraka jahannam, dan itu seburuk-buruk tempat kembali." [An-Nisaa': 115]
Jalannya kaum Mukminin pada ayat ini adalah keyakinan, perkataan, dan perbuatan para sahabat radiallahu 'anhum kerana, ketika turunnya wahyu tidak ada orang beriman kecuali para sahabat, seperti firman Allah Ta'ala: "Rasul (Muhammad) beriman kepada yang diturunkan kepadanya (Al-Quran) dari Rabb-nya, demikian pula orang-orang yang beriman...." [Al-Baqarah: 285]
Ayat di atas menunjukkan bahawa mengikuti jalan para sahabat dalam memahami syari'at adalah wajib dan menyalahinya adalah kesesatan. [Lihat: Bashaa-ir Dzawii Syaraf bi Syarah Marwiyyati Manhajis Salaf, hlmn 54]
4) Allah Ta'ala berfirman: "Dan orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama (masuk Islam) di antara orang-orang muhajirin dan Ansar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah redha kepada mereka dan mereka pun redha kepada Allah. Allah menyediakan bagi mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Itulah kemenangan yang agong." [at-Taubah: 100]
Ayat ini sebagai hujah manhaj sahabat kerana ia merupakan dalil, maka pengikutnya berhak mendapatkan keredhaan. Jadi, tidak mendapatkan pujian kecuali orang yang mengikuti dalil. Oleh kerana itu, mengikuti mereka wajib atas orang alim maupun orang awam sebab kewajipan orang yang alim ialah mengikuti dalil, sebagaimana Allah Ta'ala berfirman: "Ikutilah apa yang diturunkan kepadamu dari Rabbmu, dan janganlah kamu ikuti selain Dia sebagai pemimpin. Sedikit sekali kamu mengambil pelajaran." [Al-A'raaf:3]
Andaikata tidak demikian, maka ia berhak mendapatkan hukuman, dan tidak berhak mendapat keredhaan. Maka perhatikanlah! [Lihat: Bashaa-ir Dzawisy Syaraf, hlmn 43]
5) Allah Ta'ala berfirman: "Dialah yang mengutus kepada kaum yang buta huruf seorang Rasul di antara mereka, yang membacakan ayat-ayat-Nya kepada mereka, mensucikan mereka dan mengajarkan mereka kitab dan hikmah (As-Sunnah). Dan sesungguhnya mereka sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata." [Al-Jumu'ah: 2]
Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam diutus untuk mendidik dan mengajarkan Al-Quran dan As-Sunnah kepada umat ini, dan hal ini termasuk sebesar-besar tujuan dari kerasulan dan kenabian. Dan Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam mengajarkannya hanya kepada sahabat. Adapun orang-orang setelah mereka mendapatkan ilmu dari jalannya para sahabat. Cukuplah Nabi sallallahu 'alaihi wasallam mengajarkan Al-Quran dengan nas dan maknanya, kaedah dan ketentuannya sebagaimana beliau mengajarkan As-Sunnah kepada mereka dengan sebaik-baik pengajaran. Dan tidak ada seorang pun yang ikut serta dalam menimba ilmu bersama Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam. Maka, tidak ada seorang pun yang menyamai para sahabat dalam ilmu dan pemahamannya. Orang yang belajar berhadapan langsung dengan beliau tidak sama seperti orang yang belajar dari selain beliau. Sebab, tidak ada seorang pun yang menyamai Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam dalam menjelaskan dan mengajarkan Islam.
Sesungguhnya, orang yang paling utama untuk kita ikuti adalah orang yang paling sempurna ilmu dan pemahamannya. Sesungguhnya, para sahabat adalah orang yang paling sempurna ilmu dan pemahamannya, maka wajib bagi kita mengikuti dan mengutamakan mereka ketika terjadi perpecahan, perbezaan pendapat, dan perbezaan hukum. [Lihat: Bayyinaatus Salafiyyah Anna Aqwaalas Sahabah Hujjatun Syar'iyyah, hlmn 77-78, dan Bashaa-ir Dzawisy Syaraf bi Syarhi Marwiyyati Manhajis Salaf, hlmn 58-59]
B. Dalil-Dalil dari As-Sunnah
1) Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Sebaik-baik manusia adalah pada masaku (para sahabat), kemudian yang setelahnya, kemudian yang setelahnya...." [H/R Bukhari, no 2652, 3651, 6429, 6658, dan Muslim, no 2533, dan lainnya dari sahabat Ibnu Mas'ud radiallahu 'anhu. Hadis ini mutawatir sebagaimana telah ditegaskan oleh al-Hafiz Ibn Hajar dalam al-Ishaabah 1/12, al-Munawi dalam Faidhul Qadir 3/478, serta disetujui oleh al-Kattani dalam kitab Nadhmul Mutanaatsiir, hlmn 127 dan juga kitab Limaadzaa Ikhtartul Manhajas Salaf, hlmn 87]
2) Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersbda: "Aku berwasiat kepada kalian agar selalu bertaqwa kepada Allah, selalu mendengar dan taat, walaupun yang memerintah kalian adalah seorang budak dari Habasyah. Sesungguhnya, orang yang masih hidup di antara kalian sepeninggalanku, nescaya ia akan melihat perselisihan yang banyak, maka wajib atas kalian berpegang teguh kepada sunnahku dan sunnah Khulafa ar-Rasyidin yang mendapat petunjuk. Peganglah erat-erat dan gigitlah dia dengan gigi gerahammu. Dan jauhilah oleh kalian perkara-perkara yang diada-adakan (dalam agama), kerana setiap perkara yang diada-adakan adalah bid'ah, dan setiap bid'ah adalah sesat." [H/R Ahmad, 4/126-127, Abu Daud, no. 4607, Tirmizi, no. 2676, ad-Darimi, 1/44, al-Baghawi dalam Syarhus Sunnah, 1/205, al-Hakim, 1/95, disahihkan dan disepakati oleh Imam adz-Dzahabi. Lihat juga Irwaa-ul Ghaliil, no. 2455, dari sahabat al-'Irbadh B. Sariyah radiallahu 'anhu]
Hadis ini sebagai pukulan keras yang menghujam di kepala para ahlul bid'ah yang menyelisihi manhaj Salaf, kerana hal ini ditunjukkan oleh beberapa hal:
Pertama: Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam menggabungkan sunnah Khulafa ar-Rasyidin iaitu pemahaman Salaf, dengan sunnah beliau. Ini menunjukkan bahawa Islam tidak bisa difahami melainkan dengan manhaj Salaf.
Kedua: Beliau sallallahu 'alaihi wasallam menjadikan sunnah Khulafa ar-Rasyidin sebagai sunnah beliau, beliau mengatakan: "Gigitlah ia dengan gigi geraham." Dan tidak mengatakan: "Gigitlah keduanya dengan gigi geraham." Dengan demikian jelaslah bahawa sunnah Khulafa ar-Rasyidin termasuk sunnah beliau sallallahu 'alaihi wasallam.
Ketiga: Beliau menghadapkan (menjadikan berlawanan) semua itu dengan peringatan terhadap bid'ah, maka hal ini menunjukkan setiap yang menyelisihi manhaj Salaf bererti ia terjerumus dalam bid'ah tanpa ia sedari.
Keempat: Beliau menjadikan hal itu (manhaj Salaf) sebagai solusi dari perselisihan dan kebid'ahan, barangsiapa yang berpegang teguh kepada sunnah Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam dan sunnah Khulafa ar-Rasyidin, maka ia termasuk dalam golongan yang selamat kelak di hari Kiamat.
Kelima: Beliau tidak menjadikan sunnahnya dan sunnah Khulafa ar-Rasyidin dalam perselisihan yang banyak itu. Hal ini menunjukkan bahawa semuanya itu berasal dari Allah Ta'ala kerana perselisihan yang banyak tidak mungkin dari Allah sebagaimana dalam firman-Nya: "Sekiranya (Al-Quran) itu bukan dari Allah, pasti mereka menemukan banyak hal yang bertentangan di dalamnya." [An-Nisaa': 82]
Dari sisi-sisi yang berkaitan ini, maka jelaslah bahawa jalan keselamatan dari perselisihan dan perpecahan serta jalan untuk melindungi kehidupan dari sesatnya hawa nafsu dan rosaknya syubhat dan syahwat- yang menggelincirkan siapa yang mengikutinya dari terangnya kebenaran- iaitu pemahaman yang diamalkan oleh para sahabat Rasulullah sallallahu 'alahi wasallam terhadap sunnah Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam kerana mereka telah mendapat bahagian melimpah dari sunnah tersebut, mereka berhasil menempati posisi terdepan, memimpin masa, sehingga tidak menyiakan kesempatan bagi generasi setelahnya untuk menyusul dan menyamai mereka kerana mereka berhenti di atas petunjuk, telah dicukupkan dengan ilmu, dan sedangkan ketajaman pandangan mereka melihat sunnah Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam menjadi sesuatu yang paling agong di hati mereka, paling hebat dalam jiwa mereka, dimana tidak mungkin mereka mengutamakan hawa nafsu atasnya, atau mencampurnya dengan pendapat-pendapat yang lain. Bagaimana mungkin ini terjadi sementara mereka adalah orang-orang yang memproklamirkan permusuhan dan pembelaan di atas jalan Sunnah??
Jika Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam mengajak mereka dengan suatu perintah, secepatnya mereka segera memenuhinya baik beramai-ramai maupun secara bersendirian, mereka segera membawa jiwa raganya untuk melaksanakan perintah tersebut tanpa perlu bertanya tentang dalil atas buktinya.
Oleh kerana itu, mereka adalah orang yang paling berhak terhadap Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam dan sunnahnya, baik dalam pemahaman, pengalaman, maupun dakwah, dan wajib bagi orang setelah mereka adalah berpegang teguh kepada manhaj mereka, agar bisa bersambung dengan Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam dan agama Allah. Jika tidak, maka ia bagaikan pohon buruk yang tercabut dari dalam tanah dan ia tidak memiliki ketetapan. [Lihat: Bashaa-iru Dzawisy Syaraf, hlmn 70-72 dengan diringkaskan]
3) Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Ketahuilah! Sesungguhnya orang-orang sebelum kamu dari Ahlul Kitab telah berpecah belah menjadi 72 golongan. Sesungguhnya umat (Islam) ini akan berpecah belah menjadi 73 golongan, 72 golongan tempatnya di dalam neraka dan hanya satu golongan di dalam syurga, iaitu al-Jama'ah." [H/R Abu Daud, no 4597, Ahmad 4/102, al-Hakim 1/128, ad-Darimi 2/241, al-Anjurri dalam as-Asyarii'ah, al-Lalikaii dalam Syarah Usul I'tiqaad Ahlis Sunnah 1/113 no. 150. Disahihkan oleh al-Hakim dan disepakati oleh Imam adz-Dzahabi dari Mu'awiyah B Abi sufyan. Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah mengatakan hadis ini sahih masyhur. Disahihkan oleh Syeikh al-Albani dalam silsilah al-Ahaadis as-Sohihah, no. 203-204]
Dalam riwayat lain disebutkan: "Semua golongan tersebut tempatnya di Neraka, kecuali satu (iaitu) yang aku dan para sahabatku berjalan di atasnya." [H/R Tirmizi no. 2641 dan al-Hakim 1/129 dari sahabat Abdullah B. 'Amru dan dihasankan oleh Syeikh al-Albani dalam Sohihul Jaami' no. 5343, dan juga lihat Dar-ul Irtiyaab'an Hadis maa Anaa 'alaihi wa As-haabii oleh Syeikh Salim B 'Ied al-Hilali, cetakan Darul Rayah, 1410H]
C. Dalil-Dalil dari Penjelasan Para Ulama'
1) Imam al-Auza'i rahimahullah mengatakan: "Hendaklah engkau berpegang kepada atsar Salaf as-Soleh meskipun orang-orang menolaknya dan jauhkanlah dirimu dari pendapat orang meskipun ia hiasi pendapatnya dengan perkataan yang indah." [Diriwayatkan oleh al-Aajurri dalam asy-Syarii'ah, 1/445, no. 127, dan Ibnu Abdil Barr dalam Jaami' Bayaanil 'iLmi wa Fadhlihi, 2/1071, no. 2077, dan adz-Dzahabi dalam Siyar A'laamin Nubalaa', 7/120, serta disahihkan oleh Syeikh al-Albani dalam Mukhtasharul 'Uluww lil Imaam adz-Dzahabi, hlmn 138]
2) Imam Fudhail B. 'Iyadh rahimahullah berkata: "Ikutilah jalan-jalan petunjuk (sunnah), tidak membahayakanmu sedikitpun orang yang menempuh jalan tersebut. Jauhkan dirimu dari jalan-jalan kesesatan dan janganlah engkau tertipu dengan banyaknya orang yang menempuh jalan kebinasaan." [Lihat: al-I'tisaam, 1/135, tahqiq Syeikh Masyhur B. Hasan Alu Salman]
3) Imam Ahmad B. Hanbal rahimahullah berkata: "Prinsip-prinsip Sunnah ('aqidah) disisi kami adalah berpegang teguh dengan apa yang dilaksanakan oleh para sahabat Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam dan mengikuti jejak mereka, meninggalkan bid'ah, dan setiap bid'ah adalah sesat." [Lihat: Syarah Usuul I'tiqad Ahlis Sunnah wal Jama'ah, 1/176, no. 317]
Dari penjelasan tersebut di atas, Ahlus Sunnah meyakini bahawa kema'suman dan keselamatan hanya ada pada manhaj Salaf. Dan bahawa seluruh manhaj yang tidak berlandaskan kepada Al-Quran dan As-Sunnah menurut pemahaman Salaf as-Soleh adalah menyimpang dari as-siraat al-mustaqim, penyimpangan itu sesuai dengan kadar jauhnya mereka dari manhaj salaf. Kebenaran yang ada pada mereka juga sesuai dengan kadar kedekatan mereka dengan manhaj Salaf.
Ahlus Sunnah meyakini bahawa generasi akhir ummat ini hanya akan menjadi baik dengan apa yang menjadikan baik generasi awalnya.