Thursday, May 28, 2009

Prinsip Ahli Sunnah Wal Jamaah

Oleh: Ustaz Ismail Omar

Prinsip Pertama: Berpegang kepada Manhaj Ar-Rasul sallallahu 'alaihi wasallam sewaktu hidupnya dan manhaj para sahabat selepas darinya. Manhaj itu adalah Al-Quran yang diturunkan oleh Allah kepada RasulNya. Seterusnya RasulNya menerangkan dan menjelaskan kepada sahabat2nya dalam hadis2 sohih. Sekelian muslimin diarah supaya berpegang teguh kepada keduanya iaitu Al-Quran dan Al-Hadis. Firman Allah Ta'ala: "Hai orang2 yang beriman, taatlah kamu sekalian kepada Allah dan taatlah kamu sekalian kepada Rasul, dan janganlah kamu sekalian mambatalkan amal2 kebaikanmu." (Surah Muhammad, ayat 33)

Prinsip Kedua: Tidak mendahulukan perintah/perkataan sesiapapun daripada perintah/perkataan Allah dan RasulNya kerana mereka beramal dengan firman Allah Ta'ala: "Wahai orang2 yang beriman, janganlah kamu melakukan sesuatu perkara sebelum (kamu mendapat hukum atau kebenaran) daripada Allah dan RasulNya." (Surah Al-Hujurat, ayat 1)

Prinsip Ketiga: Kembali kepada kalam/perkataan Allah dan RasulNya dalam sebarang perselisihan atau pertikaian sesuai dengan firman Allah Ta'ala: "Maka jika kamu selisih dalam sesuatu perkara, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al-Quran) dan arRasul (AsSunnah)." (Surah An-Nisa', ayat 59)

Prinsip Keempat: Tidak fanatik kecuali kepada Allah dan ar-RasulNya yang maksum yang tidak berkata2 menurut hawa nafsunya. Mereka menghormati para imam mujtahid dan mengambil hukum feqh daripada Al-Quran, hadis2 sohih dan daripada pendapat kesemua imam2 mujtahid itu sendiri yang menyuruh meninggalkan mana2 pendapat yang bercanggah dengan Al-Quran dan hadis sohih. Setiap manusia selain daripada Rasul walau betapa tinggi sekalipun martabatnya akan tetap membuat kesilapan seperti dikhabarkan oleh Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam: "Setiap anak Adam membuat kesilapan dan sebaik2 kesilapan adalah mereka yang bertaubat." (Hadis hasan diriwayatkan Imam Ahmad)

Prinsip Kelima: Menghidupkan Sunnah arRasul sallallahu 'alaihi wasallam dalam ibadat, kelakuan dan perjalanan hidup mereka (termasuk para sahabat radiallahu 'anhum ajmai'in). Oleh kerana itu, mereka seolah2 dianggap menjadi orang dagang/asing yang janggal diantara kaum mereka sepertimana sabda Nabi sallallahu 'alaihi wasallam: "Sesungguhnya Islam itu bermula dengan dagang dan ia akan kembali dagang sepertimana permulaannya. Maka bergembiralah bagi orang2 yang dagang itu." (Hadis Riwayat Imam Muslim dan lain2)

Prinsip Keenam: Menganggap tauhid sebagai pengesaan Allah dalam segala jenis ibadat sebagai asas wajib didirikan diatasnya pemerintah/pemimpin/negara/jemaah Islam yang sahih. Wajib dijauhi segala bentuk amalan kufur dan syirik yang terdapat dalam kebanyakan negara2 Islam. Adalah tidak mungkin sama sekali bagi jemaah yang mengabaikan tauhid serta tidak memerangi kufur dan syirik dalam setiap rupa bentuknya untuk mencapai kejayaan kerana ini adalah tugas utama semua para rasul. Mereka juga menolak setiap sistem perundangan pemerintahan ciptaan manusia yang bertentangan dengan hukum syarak (melainkan hukum2 keduniaan seperti pentadbiran, keselamatan, lalu lintas dan lain2). Mereka mengajak berhukum dengan kitab Allah yang telah diturunkannya demi untuk kebahagiaan manusia di dunia dan di akhirat. Hukum2 Allah ini adalah tetap tidak berubah dan sesuai pada setiap zaman. Firman Allah Ta'ala: "Maka sesiapa yang telah tiada berhukum dengan apa yang telah diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang2 yang kafir." (Surah Al-Maidah, ayat 44)

Prinsip Ketujuh: Mengamalkan amar makruf dan nahi mungkar. (mengajak kepada kebaikan dan mencegah daripada kejahatan). Ini kerana Allah Ta'ala berfirman: "Kamu adalah sebaik2 umat yang telah dikeluarkan kepada manusia dengan menyuruh membuat kebaikan dan mencegah dari kemungkaran." (Surah Al-Imran, ayat 110)

Prinsip Kelapan: Mengajak seluruh kaum muslimin berjihad ke jalan Allah. Ia adalah merupakan perkara wajib ke atas setiap orang Islam menurut keupayaan masing2. Berjihad pada jalan Allah itu adalah salah satu daripada 3 cara iaitu: Berjihad dengan lidah dan penulisan, berjihad dengan harta dan yang tertinggi sekali ialah berjihad dengan nyawa/jiwa raga. Sabda Nabi sallallahu 'alaihi wasallam: "Berjihadlah kamu terhadap orang2 musyrikin dengan harta benda kamu, jiwa raga kamu dan lidah kamu." (Hadis Sahih riwayat Abu Daud)

Prinsip Kesembilan: Menolak segala jalan2 yang berunsur bid'ah yang melahirkan puak2 panghancur yang memecahbelahkan ummah dengan mengada2kan perkara baru atau bid'ah dalam agama terutama dalam masalah aqidah serta mengajak menjauhi sunnah Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam dan para sahabatnya. Sabda Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam: "Aku mewasiatkan kepada kamu sekalian agar bertaqwa kepada Allah Ta'ala dan mendengar serta taat walaupun yang memerintah kamu seorang hamba habsyi. Kerana sesungguhnya sesiapa yang hidup antara kamu akan menyaksikan perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh kepada sunnahku dan sunnah Khulafa' ar-Rasyidin al-Mahdiyyin (yang mendapat petunjuk dan hidayah). Cengkamlah (gigitlah) ia sekuat2 dengan taringmu. Berwaspadalah kamu sekalian terhadap perkara2 baru (dalam agama) kerana sesungguhnya setiap perkara baru itu adalah bid'ah dan setiap bid'ah itu adalah sesat dan setiap kesesatan itu adalah dalam api neraka." (Hadis Sahih riwayat Tirmizi, Nasaie dan Baihaqi)

Prinsip Kesepuluh: Mewajibkan berjemaah sebagai asas kejayaan di dunia dan di akhirat. Mereka menyatukan barisan umat Islam atas dasar aqidah yang betul. Mereka meninggalkan perbalahan dan perselisihan yang boleh membawa perpecahan terutama dalam masalah furu' atau ranting yang remeh. Mereka mengutamakan segala usaha berkerjasama menegakkan manhaj aqidah para Salaf as-Soleh (para ulama' terawal) di muka bumi. Sabda Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam: "Biarkan aku (bertanggungjawab) diatas apa yang telah aku tinggalkan kepada kamu. Sesungguhnya telah binasa golongan2 sebelum kamu disebabkan banyak persoalan dan perselisihan mereka ke atas nabi2 mereka. Oleh itu, apa yang telah aku larangi kamu sekalian, maka berhentilah (daripada mengerjakannya). Dan apa yang telah aku suruh kamu kerjakan, maka kerjakanlah ia sekadar yang kamu mampu." (Hadis Sahih riwayat Bukhari dan Muslim)

Prinsip Kesebelas: Mempraktikkan agama Islam dengan menyatukan ilmu dan amalan zahir dan batin tanpa memisah antara keduanya sebagaimana yang dipraktikkan oleh Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam dan para sahabatnya. Firman Allah Ta'ala: "Hai orang2 yang beriman, masuklah kamu semua ke dalam agama Islam sepenuhnya." (Surah Al-Baqarah, ayat 208)

Prinsip Kedua Belas: Mereka adalah golongan pertengahan dan kesederhanaan. Mereka bukanlah dari puak pelampau atau ekstremis yang meninggi2kan (memuliakan) ataupun merendah2kan seseorang individu, golongan atau pendapat dengan sebarangan tanpa asas agama. Inilah yang dimaksudkan dengan Sirat al-Mustaqim atau Jalan Yang Lurus. Firman Allah Ta'ala: "Sesungguhnya ini adalah jalanKu yang lurus, maka ikutlah ia. Dan janganlah sekali2 kamu ikuti jalan2 (yang lain) yang akan memecah belahkan kamu dari jalanNya." (Surah Al-An'am, ayat 153)

Prinsip Ketiga Belas: Beramal dengan syariat Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam. Tiada sesiapa yang boleh terkeluar darinya. Syariat ini adalah mencakupi segenap sudut agama termasuk bidang aqidah, feqah, perancangan, ibadat, akhlaq, politik, kemasyarakatan dan lain2.Firman Allah Ta'ala: "Pada setiap (perkara atau urusan) telah Kami jadikan antara kamu suatu syariat dan manhaj." (Surah Al-Maidah, ayat 48)

Prinsip Keempat Belas: Menyedari penuh akan hakikat perbezaan darjat antara mereka dari segi ilmu, kefahaman dan kesabaran dalam proses pelaksanaannya. Oleh itu terdapat perbezaan pendapat dalam ijtihad2 mereka disebabkan perbezaan tingkatan ilmu mereka berkenaan pemahaman sunnah. Walau apapun, mereka tetap meraikan perbezaan pendapat dalam ijtihad ini dengan menekankan supaya memelihara penyatuan ummat dan menjauhi unsur2 perpecahan. Firman Allah Ta'ala: "Allah meninggikan mereka yang beriman antara kamu dan mereka yang mencari ilmu (para ulama') berlainan darjat." (Surah Al-Mujadalah, ayat 11)

Prinsip Kelima Belas: Mereka adalah campuran manusia biasa. Ada diantara mereka yang benar dan soleh. Ada yang mebuat maksiat disebabkan kelemahan masing2 sama ada disedari atau tidak disedari. Walau apapun, pada keseluruhannya mereka adalah lebih baik jika dibandingkan dengan golongan lain. Firman Allah Ta'ala: "Sesungguhnya Allah tidak mengampunkan dosa sesiapa pun yang mensyirikkanNya, tetapi mengampunkan (segala dosa) yang lain kepada sesiapa yang dikehendakiNya." (Surah An-Nisa', ayat 47)